شهرک قدس - کلاته بالا

شهرک قدس - کلاته بالا
سایت روستای کلاته بالا جهت آشنایی جوانان وبازدیدکنندگان محترم با فرهنگ، آداب و رسوم مردم روستا  
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهرک قدس (کلاته بالا) و آدرس http://kelatehbala.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فصل زمستان در روستای کلاته بالا

باور های محلی

فصل زمستان در فرهنگ مردم مردم روستای کلاته بالا شامل دو برادر و یک خواهر است .اسم برادر بزرگ تر چله کلو یا همان چله بزرگ است چله بزرگ از اول دی ماه شروع می شود و تا دهم بهمن ماه ادامه می یابد که مدت آن چهل روز است از آنجایی که چله کلو برادر بزرگ است و سرد و گرم روزگار را چشیده و بقولی با تجربه است . در مدت این 40روز ، اختلاف دما ی زیادی نداریم و به ندرت هوا از منهای 3درجه سرد تر می شود .همچنین اگر باران یا برف ببارد هم مقدار آن زیاد نیست . نام برادر کوچک تر ، چله خورد یا همان چله کوچک است که از یازدهم بهمن شروع می شود و تا پایان بهمن ماه به مدت 20روز ادامه دارد . باور مردم براین است که چله خورد گفته است که هر چه برادر بزرگ من نکرد من انجام می دهم یعنی امکان بارش برف و باران(البته بیشتر برف) در مدت این 20روز خیلی زیاد است و اگر برف ببارد به اصطلاح محلی برف آن سنگین است (زیاد برف می بارد) و همچنین در چله کوچک اختلاف دما به حداکثر خود می رسد بیشتر مردم هوای بسیار سردی را در چله خورد تجربه کردند و بیاد دارند.درچله خورد می گویند گرگ ها پر زور هستند ، یعنی بیشترین حمله ها را به گله گوسفندان انجام می دهند . اسم خواهر آنها مه نوروز یا همان ماه نوروز نام دارد شامل اسفند ماه می باشد عموما خواهران نسبت به برادران بسیار مهربان تر هستند و در اینجا هم ماه نوروز از لج و لجبازی برادران خود خسته شده و می خواهد سرما را از بین ببرد به باور مردم در ماه نوروز زمین نفس می کشد و چنانچه برف ببارد هر چقدر مقدار آن باشد بعد از یک تا دو روز برف آب می شود و هوا زیاد سرد نمی شود شاید در مدت یک ماه ، یک بار هوا به صفر درجه برسد .

مردم و زمستان

فصل زمستان در روستای کلاته بالا به فصل بیکاری معروف است منظور از بیکاری نه اینکه اصلا کاری ندارند بلکه در مقایسه با فصول دیگر ، در این فصل کار کمتری است . در گذشته نه چندان دور ، مردها ی روستا کارهایی مثل : دوک ریشتن ، جوررو بافتن ، دستکش بافتن ،ریسمان بافتن و چنانچه  در فصل زمستان باران کافی می بارید ، از پانزدهم اسفند ماه به بعد ،  نوعی گندم به نام گندم کمریKamori (گندم بهاره)می کاشتند و زنان روستا هم :  تون بافی (نوعی پارچه که از آن البسه تهیه می کردند) جاجیم بافی ،پلاس بافی(نوعی گلیم) قالی بافی و همچنین گوسفندان را جیره می دادند(به علت کمبود علف در زمستان در پایان هر روز مقداری جو یا علوفه به گوسفندان می دهند) البته ماه نوروز فصل زاد و ولد گوسفندان است به همین خاطر کار مردم  روستا زیاد می شود .

 



به سایت روستای کلاته بالا خوش آمدید

نظرات شما عزیزان:

غ محمدی
ساعت8:34---15 مهر 1393

چرا به روز نیستی ودرگذشت آقایان عباسزاده را ننوشتی
پاسخ:درود بر شما همشهری بزرگوارم جناب آقای محمدی 

من سه شنبه هشتم مهرماه این خبر را روی وب آوردم چون اولین نفری بودم که این خبر را شنیدم و می بایست به دوست ارجمندم آقای رضا عباس زاده آن را اطلاع می دادم و حقیقتا شک این خبر باعث شده که من تیک نمایش مطلب در صفحه ی اصلی وب سایت را نزدم و تا پیام شما گرامی را نخوندم متوجه موضوع نشدم ولی اگر به تاریخ انتشار نگاه کنید من همان روز این پست را گذاشتم به هر حال از یادآوری شما بسیار سپاسگزارم از اینکه ما را نگاه می کنید ممنون 



مصطفی
ساعت13:54---1 اسفند 1392
سلام من لینک کردم خواهشا لینک کن
پاسخ:درود بر شما با افتخار لینک شدید


تینا16
ساعت19:30---26 بهمن 1392
وب فوق العلده ای داری ممنون که بهم سر زدی بازم بیایین منتظرم
پاسخ:لینک وبت را درست ننوشته ای


ترنم عاشقانه m
ساعت19:58---8 بهمن 1392
اره شنیدم اسمشو الان متوجه شدم .بازم ممنون به وبلاگم سر زدید نظرتونو گذاشتید دوست عزیز
پاسخ:سپاسگزارم


محمد
ساعت22:11---6 بهمن 1392
سلام

خیلی جالبه من نمی دونستم
پاسخ:درود برشما دوست بزرگوار ممنون که بهم سر می زنی


ترنم عاشقانه m
ساعت21:33---6 بهمن 1392
اخه خونه هاشون کاهگلی وخیلی جالبه برام از محیط روستا خیلی خوشم میاد
پاسخ:روستا با تمام مشکلاتی که داره یه آرامش خاصی هم به ادم میده


ترنم عاشقانه m
ساعت21:32---6 بهمن 1392
بازم تشکر که به وبلاگم سر زدید نظرتونو گذاشتید میشه بپرسم کلاته بالا مربوط به کدام استانه؟
پاسخ:بابت حضور واظهار نظر سپاسگزارم کلاته بالا یا همان شهرک قدس یکی از روستاهای بخش مرکزی قاین از استان خراسان جنوبی است حتما نام قاین را با زرشک و رعفران می شناشید


ali
ساعت9:44---3 بهمن 1392
ممنون .جالب بود.
پاسخ:mer30


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: گوناگون، فصل زمستان ، ،
برچسب‌ها: فصل زمستان, چله کلو, چله خورد, ماه نوروز, نام ماه های زمستان, باور های محلی,
[ چهار شنبه 2 بهمن 1392 ] [ 3:4 ] [ فرشید ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به سایت روستایی کلاته بالاخوش آمدید
موضوعات وب
امکانات وب