پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.



زرشک مهمترین محصول کشاورزی در روستای کلاته بالا
نوشته شده در دو شنبه 15 اسفند 1390
بازدید : 4351
نویسنده : فرشید

 

 
زرشک (به انگلیسی: Ber beris)درختچه ایست تیغدار به ارتفاع ۱ الی 2.5 متر. چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌ای وداخل پوست آن زرد است. برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه اش قرمز رنگ بیضوی شکل و ترش مزه‌است.
 مزارع زرشک روستای کلاته بالا
زرشك بصورت وحشي اما دانه دار در دامنه كوه هاي البرز وساير نقاط كشور عزیزمان ایران  ديده شده است که از آن آب زرشک میگیرند . ولی  زرشك كاشته شده در روستای کلاته بالا از نوع بی دانه (زرشک پلویی) که زینت بخش سفره خیلی از مردم دنیا ست ، مي باشد
بستگی به دمای هوا، معمولاَ از اوایل خرداد ماه به بعد  فصل شکوفه دادن بوته زرشک است، غنچه‌های زرد رنگ تا فصل پاییز به دانه های میوه تبدیل شده و با اولین کاهش دما رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند.
به دلیل نوع آب وهوایی که در منطقه قائنات حکمفرماست به جرأت میتوان گفت که: زرشک قائنات بخصوص روستای کلاته بالا وچند روستای دیگر ، از مرغوب ترین زرشک های ایران می باشد .
مزارع زرشک روستای کلاته بالا
بیشترین درختچه های زرشک های این روستا در مسیر رودخانه ای فصلی بنام " تگ او" (دره آب) که شامل 6رشته کاریز (قنات) از ده پایین تا اُخ ، کاشته شده است .
بعد از" تگ او " میتوان از کِشمون بَزّآباد ،کشمون کال شور ، کشمون کلاته ی شابک و از میسر رود خانه ی فصلی دیگر از تگ کال سنگ و پَی رودَما تا کوه سرخ ودر آخر تنگل زرد نام برد ومابقی مزراع زرشک در بند سار ها به صورت دیم وآبی کاشته می شود.
در توضیح متن فوق باید یادآور شوم که زرشک هایی که به صورت دیم کاشته می شود از مرغوبیت کم تری برخودار است
 
***منتظر ادامه مطلب باشید**

:: موضوعات مرتبط: کلاته بالا , زرشک مهمترین محصول روستای کلاته بالا , ,
:: برچسب‌ها: مزارع زرشک روستای کلاته بالا , زرشک پلویی , قنات , کشمون ده پایین , روستای کلاته بالا , شهرک قدس قاین , خواص زرشک , داروی گیاهی , خواص زرشک در درمان , زرشک و بارداری ,



صفحه قبل 1 صفحه بعد